Laiterakennus

Rakentamisen iloa

Erilaisten havaintolaitteiden suunnittelu ja rakentaminen on perinteisesti ollut suosittua Karhunvartijoiden jäsenten parissa.

Mainioina esimerkkeinä tästä ovat yhdistyksen tähtitornin kaksi edellistä pääkaukoputkea, jotka kumpainenkin tehtiin omin voimin.

1976:

Seppo Salin Maksutov 170mm -kaukoputki

Vuonna 1976, muutama vuosi yhdistyksen perustamisen jälkeen Seppo Sali rakensi ainutlaatuisen kaukoputken, joita vastaavia ei tiettävästi ole Suomessa kuin 2 kappaletta!

Peilin 170mm halkaisija ja tarkkaan hiotut yksityiskohdat tuovat esille sen, mistä koko havainto- ja laiterakentelussa on kyse: loputtomasta yksityiskohtien parantamisesta.

Kaukoputki on yhä edelleen, 45 vuotta myöhemmin, täysin toimiva havaintoväline!!

Maksutov 170mm – restauroituna vuonna 2021.

Vuosi 1986:

255/1450 mm Dobson

Peilikaukoputkea käytettiin mm. yleisönäytöksissä Halleyn komeettaa esiteltäessä.

Karhunvartijoiden tähtitornin valmistuessa 1990 putki pääsi tornin päähavaintolaitteeksi. Tässä tehtävässä se palveli aina vuoteen 1997, jolloin se siirretiin uudemman kaukoputken tieltä takaisin alkuperäiselle liikutettavalle Dobson -jalustalleen maaseuturetkiä varten. Nyt vanha punainen palveleekin keikkaputkena.

Tähtitornin vanha kaukoputki, kuva Marko Lehtimäki.

1997-2005:

320/2600 mm Newton

Tähtitornin seuraava päähavaintolaite oli 320/2600 mm Newton -tyyppinen peilikaukoputki, joka valmistui pitkällisen uurastuksen jälkeen vuonna 1997.

Hartaasti odotettu putki osoittautui erinomaiseksi havaintolaitteeksi, vaikka sen pitkä polttoväli (2,6 metriä) sekä punaiseksi maalattu kuusipaneelinen runko aluksi kummastuttivatkin tähtitornin käyttäjiä. Putken pituus sekä ensimmäistä putkea suurempi massa aiheuttivat joitakin ongelmia, jotka kuitenkin voitettiin yksi kerrallaan.

Yhdistyksen nykyisen Celestron -kaukoputken hankinnan jälkeen pitkä punainen kuusitynnyri puretiin vuonna 2005, ja sen osat käytettiin muihin rakenteluprojekteihin.

Arkistojen kätköistä löytynyt kuva massiivisesta havaintovälineestä.

2005-2018:

Tornin jalusta & ”Celika”

Tornille asennettu, alan harrastajien itse suunnittelema ja valmistama järeä jalusta sai arvoisensa kaukoputken vierelleen vuonna 2005. Celestron C11 XLT hankittiinkin vastaamaan silloisia tarpeita.

Itse jalustalla oli painoa yhteensä reilut 500kg, joten mistään vaatimattomasta rimpulasta ei ollut kyse!

Tähtinäytöksiä pidettiinkin ahkerasti, eikä ollut murhetta, vaikka putkessa oli useampikin kärkkymässä näkymiä samaan aikaan.

Myöhemmällä iällään jalustassa ilmeni valitettavia ongelmia koskien nykyajan tarpeisiin vaadittua seurantaa. Silloinen aktiivijäsenistö olikin sitä mieltä, että tarvittavia muutoksia on tehtävä, mikäli toimintaa haluttaisiin viedä vielä eteenpäin tulevina vuosikymmeninäkin.

2018- :

Losmandy Gemini II & uusi jalusta

Vuosina 2018-2019 tähtitornin jalusta uusittiin ja uudelle Losmandy G11-seurantajalustalle rakennettiin jäsenvoimin tolppajalusta.

Nykyisen kokoonpanon ansiosta onkin mahdollisuus seurata tarkasti tähtitaivaan kohteita automaattisesti. Seurantalaitteisto ja tietokoneohjatut järjestelmät edesauttavat havaintojen tekemisessä.

Losmandy G11, Celestron XLT C11

2020- :

Karhukamera -projekti

Syksyllä 2020 aloitettiin Karhukamera 2.0 All-Sky -kameraprojekti. Voit tutustua paremmin hankkeeseen tästä: Karhukamera

Karhukameran ensivalo ulkoa: 4.11.2020 klo. 22:17:57